Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Ordlista

Ordlista - Säljande platsannons

Hur får du alla toppkandidater i din bransch att söka upp just ditt företag och be om en chans? Hur får du dem motiverade att inte kräva omöjliga löner eller förmåner? Och framför allt, hur får du dem att vilja göra det jobb du är intresserad av att få gjort?

En del av svaret ligger dessvärre i hur arbetsmarknaden ser ut och det kan du inte påverka. Du kan däremot påverka hur du skriver platsannonsen. Gör det rätt så ökar dina chanser ordentligt.

När du skrivit en bra annons ska den också bli sedd av rätt personer. Utan ett bra urval av kandidater är alla andra förberedelser till ingen nytta. De blir som att hitta största fisken i plaskdammen istället för i sjön. På Internet och i tidningar är konkurrensen ofta stor och du kanske inte har råd att köpa halvsidor för att slå de andra. Lösningen är sticka ut mer än de andra och att jobba brett med att sprida din annons. För att sticka ut använder du samma inställning som du använder när du marknadsför ditt företag. Du identifierar din målgrupp och försöker fånga deras uppmärksamhet med ett intressant budskap. För att sprida annonsen tar du till olika metoder.

Några tips innan du går vidare och gör en platsannons:

• Platsannonsen ska vara säljande, så att du får många svar från rätt kandidater. Att den är säljande betyder att den gör ditt företag rättvisa och visar upp det på ett attraktivt sätt. Det är först när du får många ansökningar som du kan börja gallra och välja.

• När du skapar en platsannons ska du söka samma känsla som du har när du gör en annons för en produkt eller tjänst. Du tänker på vilken typ av ”kund” du vill nå och anpassar din platsannons och valet av annonsplats efter det.

• För att förstärka intresset berättar du om det som är bra med jobbet. Berätta till exempel om karriärmöjligheter, utveckling och prestigefyllda arbetsuppgifter. Måla en bild av något spännande och exklusivt. Smaka på skillnaden mellan att skriva: ”du blir en viktig kugge i vårt maskineri” eller ”du får ansvar för våra viktigaste kunder och kommer att ha stor påverkan företagets utveckling”.

• Visa hur du skiljer dig från andra företag som annonserar. Stick ut hakan. Plocka fram det som gör dig speciell. Det du är stolt över med ditt företag.

• Jämför dig inte med fel typ av platsannonser, vilket är lätt hänt om du söker inspiration bland dem som finns ute. Det finns alldeles för många dåliga exempel och du riskerar att göra samma misstag som dem. Oftast börjar de med att tala om tjänsten med hjälp av beskrivningar på olika generella arbetsuppgifter eller befattningsnamn, därefter ställer de ett antal otydliga krav på personlighetsdrag. Dessutom ställer de krav på ett sätt som visar att de vill ha ut saker av sina kandidater, men inte vad jobbet ska ge tillbaka. Så lockar man bara dem som inte har något att förlora.


Hur du gör en säljande platsannons

1. Eftersom det här är en annons för ditt företag ska den följa samma utseendemönster som andra annonser, utskick eller profilmaterial du gör. Vissa grundfärger och en logga är det som brukar komma först. När det gäller hur din platsannons skulle kunna se ut kan du ta inspiration av tidningarnas platsannonssidor och från Internet, där det finns många av jobbsökarsajter. Hitta en stil du gillar och lägg till den profil som är typisk för ditt företag.

2. Din platsannons behöver en företagspresentation. Utgå ifrån den du redan har eller skapa en ny om du inte har gjort en förr. En företagspresentation brukar innehålla en beskrivning av affärsidé, kunder, personalpolitik och mål. Nu får du göra en minipresentation. Välj tre lämpliga punkter att formulera i en eller två meningar. Välj det som just din målgrupp helst vill se. En snabb genomläsning ska skapa en konkret känsla av vilka fördelar det ger att arbeta hos dig.

3. När du skriver texten börjar du med en riktigt bra rubrik. Här hänger framgången på om du känner din målgrupp väl. Du vill visa det bästa med ditt jobberbjudande, samtidigt som du försöker sätta fingret på vad de har för mål med en ny anställning. Formulera rubriken till en fråga, vilken du sedan kommer att besvara i annonstexten.

4. Nu är du framme vid huvudtexten och ska tala om vad anställningen handlar om. Hämta de 2-3 viktigaste kritiska momenten från din arbetsbeskrivning och sätta in dem i annonsen. Lyft fram handlingar, ansvar och målsättningar och uttryck dem så att de positiva sidorna med tjänsten kommer fram.

5. Skriv in några minimikrav för att markera vart den undre gränsen går. Du vill undvika att fel kandidater hör av sig och istället satsa på dem som verkligen kan klara jobbet. Tyngdpunkten i hela platsannonsen ligger på vad jobbsökare ska klara, inte på utbildningsnivå eller antal arbetsår. Däremot kanske det behövs vissa uttalade tekniska specialistkunskaper för att det ska vara möjligt. Sätt den undre gränsen vid dem.

6. Lite praktisk information behövs också. Tala om för kandidaterna att de ska skicka ett personligt brev där de berättar vad det är i deras historia och nutid som gör att de tror att de ska klara de uppgifter och mål som är viktiga i jobbet. Be också om ett CV och tala om vart man ska skicka det och vem man ska prata med vid frågor.

7. Tala om när anställningen börjar, vilken typ av anställning det rör sig om och när den eventuellt slutar.

8. Tala om när ansökningstiden går ut, när och hur du hör av dig och när beslutet kommer att fattas.

9. Välj vart och när du ska publicera annonsen.

Gör inga dyra misstag när du anställer

Lär dig att anställa rätt på en gång



<< Tillbaka till ordlistan


Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se